Ниродха-самапатти и пхала-самапатти

Добро пожаловать, Гость. Пожалуйста, войдите или зарегистрируйтесь.

Имя пользователя: Пароль:

Автор Тема: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти  (Прочитано 26161 раз)

0 Пользователей и 1 Гость просматривают эту тему.

alexmozes

  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 33
Re:Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #120 : 14:10 27 Мая 2011 »

Спасибо, уважаемый Ассаджи.

Записан

Хельга

  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 99
Re:Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #121 : 12:25 29 Мая 2011 »

После разотождествления нужны еще:
- пахана (оставление);
- ниббида (пресыщение);
- вирага (бесстрастие).

Спасибо, уважаемый Ассаджи!

Заметила, что раньше считала оставление частью разотождествления, пресыщение игнорировала, а о бесстрастии только мечтала. Но такие описания, как даете Вы, очень помогают в практике - становится легче развивать нужные качества.
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #122 : 00:14 22 Октября 2012 »

1. Является ли ниродха-самапатти все еще мирским состоянием?

В Висуддхимагге, в соответствии с Катхаваттху, пишется, что ниродха-самапатти не является ни мирским, ни надмирским состоянием:

As to the question: Is the attainment of cessation formed or unformed, etc.? It is not classifiable as formed or unformed, mundane or supramundane. Why? Because it has no individual essence. But since it comes to be attained by one who attains it, it is therefore permissible to say that it is produced, not unproduced.

Visuddhimagga 23.52
Записан

Bahupada

  • Содружество
  • Участник
  • Онлайн Онлайн
  • Сообщений: 544
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #123 : 03:26 22 Октября 2012 »

Интересно, что там же в Висуддхамагге ниродха-самапатти называется ниббаной, зримой уже здесь и сейчас:

Цитировать
Iti santaṃ samāpattiṃ, imaṃ ariyanisevitaṃ;
Diṭṭheva dhamme nibbānamitisaṅkhaṃ upāgataṃ;
Bhāvetvā ariyaṃ paññaṃ, samāpajjanti paṇḍitā.
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #124 : 07:04 22 Октября 2012 »

Интересно, что там же в Висуддхамагге ниродха-самапатти называется ниббаной, зримой уже здесь и сейчас:

Будда все джханы и самапатти называл Ниббаной, зримой уже в этой жизни:

10. Diṭṭhadhammanibbānasuttaṃ - Extinction in this very life

005.10. ”Friend, it is said, `extinction in this very life” how far is it extinction in this very life as told by The Blessed One?”

“Here, friend, the bhikkhu secluding the mind from sensual desires ... re ... abides in the first higher state of the mind. Friend, mastering this is extinction in this very life, said The Blessed One.

Again, friend, the bhikkhu overcoming thoughts and discursive thoughts ... re ... abides in the second higher state of the mind ... third higher state of the mind, ... fourth higher state of the mind Friend, mastering this is extinction in this very life, said The Blessed One.

Again, friend, the bhikkhu overcoming all perceptions of matter and all perceptions of anger, not attending to various perceptions, with space is boundless abides in the sphere of space. Friend, mastering this is extinction in this very life, said The Blessed One ... re ...

Again, friend, the bhikkhu overcoming all the sphere of neither perceptions nor non-perceptions abides in the cessation of perceptions and feelings. Friend, mastering, this is extinction in this very life, said The Blessed One.”

http://awake.kiev.ua/dhamma/tipitaka/2Sutta-Pitaka/4Anguttara-Nikaya/Anguttara6/09-navakanipata/005-samannavaggo-e.html
Записан

Bahupada

  • Содружество
  • Участник
  • Онлайн Онлайн
  • Сообщений: 544
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #125 : 15:08 22 Октября 2012 »

Такое впечатление, что здесь ниббана употреблено в специальном смысле.
Вот и дост. Хенепола Гунаратана, затрагивая тему о ниродха-самапатти, пишет в работе "A Critical Analysis of the Jhana":
Цитировать
The Visuddhimagga Mahā-ṭīkā points out that the phrase "cessation that is nibbāna" means that cessation is similar to the nibbāna element without residue (anupādisesanibbānadāhtu). It should not be taken literally as establishing identity between the two.
Записан

Sergei

  • Содружество
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 129
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #126 : 14:45 18 Января 2014 »

ниббида (пресыщение)
пресыщение чем?
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #127 : 20:26 18 Января 2014 »

ниббида (пресыщение)
пресыщение чем?

Это подробно описано в Чхачхакка сутте:
http://dhamma.ru/canon/mn/mn148.htm
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #128 : 08:40 16 Августа 2014 »

Из книги Шайлы Катрин "Wisdom Wide and Deep: "A Practical Handbook for Mastering Jhana and Vipassana":

    "To the meditator, a lapse into the bhavanga state may seem as though everything has stopped and nothing particular is known. Meditators describe this as being "aware of nothing" and may mistakenly allude to it as an experience of emptiness, yet thay will not possess clarity regarding the object of attention.Sometimes it can seem as though time is just lost. The posture may remain upright; hence, it does not have the obvious features usually associated with sleepiness or dullness. It is usually a very pleasent state, and overconfident meditators may presume it is an accomplishment, or perhaps even the attainment of nibbana. In reality, however, the mental faculties are not yet strong enought to discern the subtle functioning of this state of consciousness that links cognitive processes. If a meditator enjoys the pleasant but unclear state of bhavanga and repeatedly dwells in it, the meditation will stagnate and soon the mind will dull into complacency.
    Extended lapses into bhavanga are likely to happen prior to jhana. These commonly occur as the meditator approaches the threshold to jhana but will not happen while actually absorbed in jhana.These lapses are compared to a child who is learing to walk - at first the toffler takes just a few steps and then falls down, tries a few more strides, and again collapses.The mind in jhana, by contrast, is stable and adroit, and the jhana factors are strong.It is likened to a healthy adult who can walk whenever, wherever, and for however long she desires, without stumbling or hesitation."
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #129 : 09:33 16 Августа 2014 »

Тут, видимо, произошло смешение понятий, поскольку "бхаванга" - просто неактивное, пассивное состояние ума (см. тему http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=1293.msg13277#msg13277 ). Я бы говорил о состоянии без распознавания (асання).

Шайла Катрин хорошо описывает место этого состояния, перед однонастроенностью джханы. Это можно сравнить с тем, как человек осваивает свой запущенный дом. Порой он попадает в совершенно темные комнаты. И только со временем во всех комнатах появляется освещение.
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #130 : 16:08 21 Июня 2016 »

Ден Люстхаус описывает в своей книге "Буддийская феноменология" отличие между "асання-самапатти" и "ниродха-самапатти" по йогачаринским источникам:

http://books.google.com/books?id=j0TKAgAAQBAJ&pg=PA143&lpg=PA143
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #131 : 09:31 06 Июля 2016 »

Ниббана является предметом (опорой) для надмирских джхан (локуттара-джхана), и соответственно, для достижений плода (пхала-самапатти), начиная с вступления в поток.

(см. http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=1175.0 )

Что касается Ниродха-самапатти, то его суть хорошо описывается в "Руководстве по Абхидхамме":

14. Nirodha Samapatti -

An Anagami or an Arahat, who has developed the rupa and arupa jhanas, could, by will-power, temporarily arrest the ordinary flow of consciousness even for seven days continuously. When one attains this state, all mental activities cease, although there exist heat and life devoid of any breathing. The difference between a corpse and one in this state, is that the latter possesses life. Books state too that his body cannot be harmed. The attainment of such an ecstatic state is known as nirodha samapatti. Nirodha means cessation, and samapatti is attainment.

Immediately prior to the attainment of this state he experiences for two moments the fourth arupa jhana (state of neither perception nor non-perception). The flow of consciousness then ceases until he emerges therefrom as determined by him. As a rule he remains in this state for about a week. Motionless he abides in this ecstasy. Books relate an incident of a Pacceka Buddha whose body was set fire to while in this state. But he was not affected thereby.

Now when he emerges from this state the first thought-moment to arise is an Anagami Fruit-consciousness in the case of an Anagami, or an Arahat Fruit-consciousness in the case of an Arahat. Thereafter the stream of consciousness subsides into bhavanga.

Это описание хорошо согласуется с объяснениями Бхиккху Бодхи к Камабху сутте:
https://books.google.com/books?id=HJCvh8aWI_wC&pg=PA1443&lpg=PA1443
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn41/sn41.006.than.html

Если путать "ниродха-самапатти" с "ниродхой" как эпитетом Ниббаны, то получается неимоверная путаница, как у Брахмавамсо, Суджато и сотоварищей в австралийском так называемом "раннем" или "досектарном" "буддизме". Это совершенно разные вещи.
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #132 : 13:28 06 Июля 2016 »

"Ниродха-самапатти" - это прекращение распознавания и ощущения (сання-ведаита ниродха), о чем, в частности, пишет, Бхиккху Бодхи:
https://books.google.com/books?id=HJCvh8aWI_wC&pg=PA1443&lpg=PA1443

В целом каждая из джхан, и каждое из бестелесных достижений, является прекращением (ниродха) тех или иных конкретных явлений:
http://www.palikanon.com/english/wtb/a/anupubba_nirodha.htm

"Ниродха" как эпитет Ниббаны - это прекращение страдания (дуккха-ниродха).

Страдание можно прекратить и без бестелесных достижений (арупа-самапатти), без ниродха-самапатти, если достигать Освобождения посредством мудрости (пання-вимутти). Бестелесные достижения и ниродха-самапатти не входят в категорию "правильной собранности ума" (самма-самадхи) Восьмеричного пути.
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #133 : 15:47 06 Июля 2016 »

Несколько сутт об Освобождении через мудрость (пання-вимутти):

Китагири сутта - http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.070.than.html
Паннявимутти сутта - http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an09/an09.044.than.html
Сусима сутта - http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn12/sn12.070.than.html
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #134 : 10:52 18 Июля 2016 »

Описание ниродха-самапатти есть в "Шравакабхуми" Асанги. В английском переводе Флорина Деляну - на странице 108 (461) во втором томе:

Florin Deleanu
XX. The Chapter on the Mundane Path (Laukikamarga) in the Sravakabhumi: A Trilingual Edition (Sanskrit, Tibetan, Chinese), Annotated Translation, and Introductory Study. Volume II
https://icabs.repo.nii.ac.jp/?action=repository_uri&item_id=344

В санскритском тексте - на странице 345 (344) в первом томе.

XX. The Chapter on the Mundane Path (Laukikamarga) in the Sravakabhumi: A Trilingual Edition (Sanskrit, Tibetan, Chinese), Annotated Translation, and Introductory Study. Volume I
https://icabs.repo.nii.ac.jp/?action=repository_uri&item_id=343

3.28.4.3. tatra naivasaṁjñānāsaṁjñāyatanalābhy āryaḥ pareṇa śāntena vihāreṇa vihartukāmo naivasaṁjñānāsaṁjñāyatananāc cittam uccā{l}layati. tac cittam uccālitam ālambanaṃ na labhate. alabhamānam, nirudhyate, na pravartate - iti ya evam ākiṁcanyāyatanavītarāgasya śaikśayārhato vā vihārasaṁjñāpūrvakeṇa manaskāreṇa cittacaitasikānāṁ dharmāṇāṁ nirodhaḥ, iyam ucyate nirodhasamāpattiḥ. evaṁ ca punar asyāḥ prāptir bhavati.

3.28.4.3. [ATTAINMENT OF CESSATION]
The Noble One who has attained the station of neither ideation nor non-ideation, wishing to dwell in the supremely serene dwelling, makes [his] mind proceed upwards from the station of neither ideation nor non-ideation. [His] mind[, driven to] proceed upwards, does not find any object [/support]. Not finding [any object], [the mind] ceases [to operate], does not function [any more]. This cessation of [all] factors [pertaining to the] mind and mental concomitant functions, thus [generated] in the adept detached from the station of nothing whatsoever or in a Worthy One by means of the contemplation preceded by the ideation of dwelling [temporarily in serenity], is called the attainment of cessation. And, furthermore, this is how he obtains this [attainment].

Англо-палийские соответствия:
attainment - samāpatti
contemplation - manasikara
ideation - saññā
object [/ support] - ārammana
station - āyatana
Записан

Ассаджи

  • Администратор
  • Участник
  • Оффлайн Оффлайн
  • Сообщений: 7050
Re: Ниродха-самапатти и пхала-самапатти
« Ответ #135 : 14:08 13 Октября 2017 »

Интересно, что досточимый Сарипутта в "ниродха-самапатти" достиг полного прекращения влечений с помощью мудрого рассмотрения:

Цитировать
Puna ca paraṃ bhikkhave, sāriputto sabbaso nevasaññā nāsaññāyatanaṃ samatikkamma saññāvedayitanirodhaṃ upasampajja viharati. Paññāya cassa disvā āsavā parikkhīṇā honti. So tāya samāpattiyā sato vuṭṭhahitvā ye te dhammā atītā niruddhā vipariṇatā, te dhamme samanupassati: 'evaṃ kira me dhammā ahutvā sambhonti, hutvā paṭiventī'ti. So tesu dhammesu anupayo anapāyo anissito appaṭibaddho vippamutto visaṃyutto vimariyādīkatena cetasā viharati so natthi uttariṃ nissaraṇanti pajānāti. Tabbahulīkārā natthitvevassa hoti.

"Furthermore, with the complete transcending of the dimension of neither perception nor non-perception, Sariputta entered & remained in the cessation of feeling & perception. Seeing with discernment, his fermentations were totally ended. He emerged mindfully from that attainment. On emerging mindfully from that attainment, he regarded the past qualities that had ceased & changed: 'So this is how these qualities, not having been, come into play. Having been, they vanish.' He remained unattracted & unrepelled with regard to those qualities, independent, detached, released, dissociated, with an awareness rid of barriers. He discerned that 'There is no further escape,' and pursuing it there really wasn't for him.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.111.than.html
Записан