Надмирская джхана

Автор Хельга, 15:21 21 июня 2011

« назад - далее »

Хельга

Уважаемые участники форума!

Меня заинтересовало понятие Надмирской Джханы.
Как я понимаю, она связана с самой Ниббаной.

В недрах интернета не смогла найти устраивающую информацию, что немного печалит.

Прошу поделиться соображениями ;)

Хельга

#1
У меня на стадии знакомства с понятием (знакомства, которое я надеюсь с вашей помощью развить) возникают предположения.

Например, джхана - это то, что поглощает ум. Ну то есть практически я понимаю джхану как тотальное состояние, в котором отсутствует что-либо кроме опоры сосредоточения.

Например, опора - свет. В джхане тогда не будет восприниматься ничего кроме света (хотя, моя жизнь показывает, что при настройке на что-то, даже качественной, еще может восприниматься, например, тело).

Тогда в надмирской джхане будет только Ниббана (да, еще же не сказала, что надмирское - вроде как "относящееся к Ниббане"; логично - Она же над миром). Или - при неглубоком сосредоточении - еще и какие-то вполне мирские образы, вещи.

Интересно, к чему бы привело пребывание в надмирской джхане? Кроме возможных негативных эффектов от глубокого сосредоточения ))) Вообще, джханы меняют человека - можно сказать, очищают. ИМХО, но уверенное.

И вообще, как-то думается, что такая джхана - уже Освобождение. При жизни, правда - с остатком.

Ассаджи

#2
В суттах нет понятия надмирской джханы, но само различие между мирским и надмирским описывается в Маха-чатариссака сутте:

"And what is right view? Right view, I tell you, is of two sorts: There is right view with effluents [asava], siding with merit, resulting in the acquisitions [of becoming]; and there is noble right view, without effluents, transcendent [lokuttara], a factor of the path."

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.117.than.html

Надмирское здесь описывается как лишенное влечений (асава). Как я понимаю, и надмирские джханы тоже лишены пороков и влечений.

Досточтимый Па Аук Саядо приводит пример:

Question 3.13 What is the difference between mundane jhānas (lokiya jhāna) and supramundane jhānas (lokuttara jhāna)?

Answer 3.13 The mundane jhānas are the four fine-material-sphere jhānas and four immaterial-sphere jhānas (arūpāvacara jhāna), that is, the eight attainments (samāpatti). The supramundane jhānas are the jhāna factors associated with the Path and Fruition Knowledges. When you discern the mental formations of, for example, the mundane fine-material-sphere first jhāna as impermanence, suffering or non-self, and if you see Nibbāna, your Path Knowledge is the first jhāna. This is a supramundane jhāna.

Why? In the mundane fine-material-sphere first jhāna, which was the object of Vipassanā, there are the five jhāna factors: applied thought, sustained thought, joy, bliss and one-pointedness. In the supramundane first jhāna there are the same five. This is how the path and fruition can be the first jhāna path, and first jhāna fruition. The other jhānas can in the same way be (the conditions for their respective) supramundane (jhānas).

http://www.what-buddha-taught.net/Books/Pa_Auk_Sayadaw_Knowing_n_Seeing.doc

Досточтимый Хенепола Гунаратана объясняет:

The four jhanas and the four immaterial attainments appear initially as mundane states of deep serenity pertaining to the preliminary stage of the Buddhist path, and on this level they help provide the base of concentration needed for wisdom to arise. But the four jhanas again reappear in a later stage in the development of the path, in direct association with liberating wisdom, and they are then designated the supramundane (lokuttara) jhanas. These supramundane jhanas are the levels of concentration pertaining to the four degrees of enlightenment experience called the supramundane paths (magga) and the stages of liberation resulting from them, the four fruits (phala).

http://www.bps.lk/olib/wh/wh351_Gunaratana_Jhanas-In-Theravada-Meditation.html

Впервые понятие надмирской джханы появляется в самых ранних текстах Абхидхамма-питаки - Дхаммасангани и Вибханге, но подробно в них не объясняется.

Досточтимый Бхиккху Бодхи пишет о том, как описание сосрадоточения в Индрия-Вибханга сутта истолковывается Комментариями в свете надмирской джханы:

"And what is the faculty of concentration? There is the case where a monk, a disciple of the noble ones, making it his object to let go, attains concentration, attains singleness of mind."

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn48/sn48.010.than.html

But there is more to be said. When we attend closely to these texts, we see that a degree of flexibility is already built into them. In the analysis of the faculties at SN 48:9-10/V 197-98, the first sutta offers an alternative definition of the faculty of concentration that does not mention the four jhānas, while the following sutta gives both definitions conjointly. The alternative version runs thus: "And what, monks, is the faculty of concentration? Here, monks, a noble disciple gains concentration, gains one-pointedness of mind, having made release the object. This is called the faculty of concentration."[13]

The Nikāyas themselves nowhere explain exactly what is meant by the concentration gained by "having made release the object" (vossaggārammaṇaṃ karitvā), but they do elsewhere suggest that release (vossagga) is a term for Nibbāna.[14] The Commentary interprets this passage with the aid of the distinction between mundane (lokiya) and supramundane (lokuttara) concentration: the former consists in the form-sphere jhānas (and the access to these jhānas), the latter in the supramundane jhānas concomitant with the supramundane path.[15] On the basis of this distinction, the Commentary explains "the concentration that makes release the object" as the supramundane concentration of the noble path arisen with Nibbāna as object.[16] Thus if we feel obliged to interpret the faculty and power of concentration in the light of the jhāna formula, we might go along with the Commentary in regarding it as the supramundane jhāna pertaining to the supramundane path and fruit.

However, we need not agree with the Commentaries in taking the expression "having made release the object" so literally. We might instead interpret this phrase more loosely as characterizing a concentration aimed at release, that is, directed towards Nibbāna.[17] Then we can understand its referent as the concentration that functions as the basis for insight, both initially in the preparatory phase of practice and later in immediate conjunction with insight. This would allow us to ascribe to the noble disciple a degree of concentration strong enough to qualify as a faculty without compelling us to hold that he must possess jhāna. Perhaps the combined definition of the concentration faculty in SN 48:10 is intended to show that two courses are open to disciples. One is the route emphasizing strong concentration, along which one develops the jhānas as the faculty of concentration; the other is the route emphasizing insight, along which one develops concentration only to the degree needed for insight to arise. This concentration, though falling short of jhāna, could still be described as "concentration that makes release its object."

http://www.dhammatalks.net/Books10/Bhikkhu_Bodhi_The%20Jhanas_and_the_Lay_Disciple%20.htm

ЦитироватьНапример, джхана - это то, что поглощает ум. Ну то есть практически я понимаю джхану как тотальное состояние, в котором отсутствует что-либо кроме опоры сосредоточения.

Например, опора - свет. В джхане тогда не будет восприниматься ничего кроме света (хотя, моя жизнь показывает, что при настройке на что-то, даже качественной, еще может восприниматься, например, тело).

Тогда в надмирской джхане будет только Ниббана (да, еще же не сказала, что надмирское - вроде как "относящееся к Ниббане"; логично - Она же над миром). Или - при неглубоком сосредоточении - еще и какие-то вполне мирские образы, вещи.

В джхане опора сосредоточения окрашивает все восприятие, но при этом действительно вполне может восприниматься что-то еще, например, в четырех телесных джханах - тело.

ЦитироватьИ вообще, как-то думается, что такая джхана - уже Освобождение.

По определению, надмирские джханы сопровождаются достижением того или иного из четырех плодов Благородного пути - от "вхождения в поток" до Освобождения.

Хельга

Уважаемый Ассаджи!

Спасибо за подробные объяснения. Мне трудно читать большие тексты по буддизму на английском (а приведенные Вами цитаты для меня уже большие ))) ), но я получила много ценной информации.

Цитата: Ассаджи от 16:30 22 июня 2011
По определению, надмирские джханы сопровождаются достижением того или иного из четырех плодов Благородного пути - от "вхождения в поток" до Освобождения.

Ой... (вырвалось, хоть и хотелось о серьезных вещах говорить серьезным тоном).

Путь сложнее, чем я думала. Я полагала, что при любой надмирской джхане достигается Освобождение. Ведь она окрашивает всё восприятие!

Так что же - получается, что даже при надмирской джхане может чего-то не хватать для Освобождения (пока выучила только разотождествление и оставление)? Трудно представить, почему так. Я думала, что Ниббана - настолько сильная "вещь", что при любом соприкосновении с Ней... все, Освобождение.

Ассаджи

Уважаемая Хельга!

Цитата: Хельга от 18:50 22 июня 2011
Путь сложнее, чем я думала. Я полагала, что при любой надмирской джхане достигается Освобождение. Ведь она окрашивает всё восприятие!

Так что же - получается, что даже при надмирской джхане может чего-то не хватать для Освобождения (пока выучила только разотождествление и оставление)? Трудно представить, почему так. Я думала, что Ниббана - настолько сильная "вещь", что при любом соприкосновении с Ней... все, Освобождение.

Я не настолько разбираюсь в понятии "надмирская джхана", чтобы объяснять связанные с ней процессы.

Что касается "вступления в поток" - Будда говорит, что это уже освобождение от огромной массы страданий:

I have heard that on one occasion the Blessed One was staying near Savatthi at Jeta's Grove, Anathapindika's monastery. Then the Blessed One, picking up a little bit of dust with the tip of his fingernail, said to the monks, "What do you think, monks? Which is greater: the little bit of dust I have picked up with the tip of my fingernail, or the great earth?"

"The great earth is far greater, lord. The little bit of dust the Blessed One has picked up with the tip of his fingernail is next to nothing. It's not a hundredth, a thousandth, a one hundred-thousandth — this little bit of dust the Blessed One has picked up with the tip of his fingernail — when compared with the great earth."

"In the same way, monks, for a disciple of the noble ones who is consummate in view, an individual who has broken through [to stream-entry], the suffering & stress that is totally ended & extinguished is far greater. That which remains in the state of having at most seven remaining lifetimes is next to nothing: it's not a hundredth, a thousandth, a one hundred-thousandth, when compared with the previous mass of suffering. That's how great the benefit is of breaking through to the Dhamma, monks. That's how great the benefit is of obtaining the Dhamma eye."

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn13/sn13.001.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn13/sn13.002.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn13/sn13.008.than.html

Хельга

Уважаемый Ассаджи! Спасибо. ^-^

Я и не подозревала такое о Вступившем в Поток.

Ассаджи

Джеф Шац пишет о разделении джхан в Комментарии на три вида:

Be that as it may, this group of suttas does help to illustrate the different perceptual operations with regard to different modes of practice. A jhāna which examines an object-support (ārammaṇūpanijjhāna), a jhāna which examines characteristics (lakkhaṇūpanijjhāna), and a supramundane jhāna (lokuttarajjhāna) each engage in a different perceptual operation.

In sutta terms, a jhāna which examines an object-support includes, for example, the actual refined perception of joy and pleasure born of seclusion (vivekajapītisukhasukhumasaccasaññā). A jhāna which examines characteristics (lakkhaṇūpanijjhāna) includes, for example, the perception of impermanence (aniccasaññā). And a supramundane jhāna includes the perception of cessation (nirodhasaññā).

http://www.dhammawheel.com/viewtopic.php?f=43&t=16407&p=234227#p234227