Из вводной части главы «The Four Bases of Power” книги Тханиссаро Бхиккху «Крылья Пробужденности»
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/wings/2d.html хорошо видна неоднозначность отношения к иддхам. С одной стороны, они иногда оказываются камнем преткновения даже для архатов, а с другой стороны, поскольку «some people acquire these powers in the course of their meditation» ими надо уметь пользоваться для достижения конечных целей практики.
Iddhi, the Pali word translated here as "power," has so many meanings that no one English equivalent can do them all justice. Other equivalents that have been suggested include success, accomplishment, and prowess. In the context of the bases for power, however, the word specifically means the supranormal powers that can be developed through concentration, such as levitation, walking on water, clairaudience, clairvoyance, remembrance of past lives, the ability to read the minds of others, and the ending of mental effluents. In the Buddhist analysis, only the last of these powers is transcendent. It is the only one absolutely necessary on the path to Awakening. The others are optional and not always desirable, for an unawakened person might find that the attainment of any one of them can cause supranormal greed, aversion, or delusion to arise in the mind. The texts record cases where even arahants, not fully sensitive to the effect that their actions might have on others, display their powers in inappropriate contexts. This was why the Buddha forbade his monastic disciples from displaying their powers before the laity. None of the displayable powers, he said, is any match for the wonder of a teaching that, like his, gave the promised results when put into practice [DN 11].
Still, there is no denying that some people acquire these powers in the course of their meditation, and they need guidance in how to use them properly so that their powers can actually help, rather than hinder, their practice. This is the role that the standard formulae for the bases of power play in the teaching.
Как мы видим, в перечень иддх включено «the ending of mental effluents», о котором говорится, что только оно трансцендентно и абсолютно необходимо на пути Пробуждения, остальные иддхи «не обязательны и не всегда желательны», но тем не менее ими надо уметь пользоваться, чтобы они помогали, а не мешали практике.
Что же означает эта трансцендентная сверхнормальная способность - «the ending of mental effluents»?
Рассмотрим перечни иддх, встречаются в различных суттах.
В Саманняпхала сутте последним достижением является распознавание страдания, греховных свойств, их возникновения, уничтожения и пути, ведущего к их уничтожениею. После чего в освобожденном возникает знание, что он освобожден, уничтожено вторичное рождение, что выражается формулой: "Уничтожено вторичное рождение, исполнен обет целомудрия, сделано то, что надлежит сделать, нет ничего вслед за этим состоянием".
Аналогично в ДН3 - 7, 10 - 13. Таким образом, в первом разделе Дигха Никаи можно видеть стандартный перечень иддх, в котором интересующая нас способность непосредственно не идентифицируется (по переводу на русский язык).
В Гави сутте (АН IX.35)
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/anguttara/an09-035.html после описания способности видеть возникновение и уход существ идет:
«Если он хочет, то через прекращение умственных пороков (асава), он остается в беспорочной свободе сознания (четас) и свободе распознавания (паннья), узнав и проявив их для себя прямо здесь и сейчас. Он может пережить это на собственном опыте, как только есть такая возможность».
В Samadhanga Sutta The Factors of Concentration (АН V.2восемь):
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/anguttara/an05-028.html интересующая нас «the ending of mental effluents» обнаруживается и завершает перечень иддх, выступая после способности видеть возникновение и уход существ:
"If he wants, then through the ending of the mental effluents, he remains in the effluent-free awareness-release & discernment-release, having known and made them manifest for himself right in the here and now. He can witness this for himself whenever there is an opening."
В SN LI_20 Iddhipada-vibhanga Sutta
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/samyutta/sn51-020.html, в которой Ананда объясняет, что культивирование 4 основ иддхи приводит к развитию последних, видим аналогичную последовательность, завершающуюся the ending of the mental effluents:
"Through the ending of the mental effluents, he remains in the effluent-free awareness-release & discernment-release, having known & made them manifest for himself right in the here & now.
В МН 108 Gopaka Moggallana Sutta
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/majjhima/mn-108-tb0.html находим «the ending of the mental fermentations», которое Ананда называет в конце списка 10 качеств наиболее почитаемого монаха:
"Through the ending of the mental fermentations, he remains in the fermentation-free awareness-release & discernment-release, having known & made them manifest for himself right in the here & now.
"These, brahman, are the ten inspiring qualities expounded by the Blessed One — the one who knows, the one who sees, worthy & rightly self-awakened. In whoever among us these ten qualities are found, we now honor, respect, revere, & venerate him; honoring & respecting him, we live in dependence on him."
В MN 12 Maha-sihanada Sutta The Great Discourse on the Lion's Roar
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/majjhima/mn-012-nb0.html , вк оторой Будда перечисляет свои качества Сарипутте, он включает способность видеть приход и уход других существ не в перечень сверхнормальных способностей, а в список 10 сил Татхагаты, после чего идет:
19. (10) "Again, by realizing it for himself with direct knowledge, the Tathagata here and now enters upon and abides in the deliverance of mind and deliverance by wisdom that are taintless with the destruction of the taints.
В отрывке MN 36 Maha-Saccaka Sutta The Longer Discourse to Saccaka
http://www.accesstoinsight.org/canon/sutta/majjhima/mn-036x-tb0.html , где Будда описывает свой путь к просветлению, в самом его конце он говорит о том, как, пройдя последовательно 4 джханы, он направил свой ум на свои прошлые жизни, затем (свое божественное видение, «divine eye») на процесс прихода и ухода существ в соответствии с их качествами. После этого он направил свой ум на «the ending of the mental fermentations»:
"When the mind was thus concentrated, purified, bright, unblemished, rid of defilement, pliant, malleable, steady, & attained to imperturbability, I directed it to the knowledge of the ending of the mental fermentations. I discerned, as it was actually present, that 'This is stress... This is the origination of stress... This is the cessation of stress... This is the way leading to the cessation of stress... These are fermentations... This is the origination of fermentations... This is the cessation of fermentations... This is the way leading to the cessation of fermentations.' My heart, thus knowing, thus seeing, was released from the fermentation of sensuality, released from the fermentation of becoming, released from the fermentation of ignorance. With release, there was the knowledge, 'Released.' I discerned that 'Birth is ended, the holy life fulfilled, the task done. There is nothing further for this world.'
"This was the third knowledge I attained in the third watch of the night. Ignorance was destroyed; knowledge arose; darkness was destroyed; light arose — as happens in one who is heedful, ardent, & resolute. But the pleasant feeling that arose in this way did not invade my mind or remain."
Далее следует продолжение сутты, которое не переведено Тханиссаро Бхиккху на английский язык. Однако в этом отрывке сказано, что после «the ending of the mental fermentations» следует 'Birth is ended, the holy life fulfilled, the task done. There is nothing further for this world.' По результату оно сходно с завершающим распознаванием, которое мы видели в суттах первого раздела Дигха Никаи.
Похоже на то, что трансцендентная сверхспособность «the ending of mental effluents», а также «the ending of the mental fermentations», встречающиеся в суттах Ангуттара, Маджджхима и Самьютта Никай, и последняя сверхнормальная способность в перечне иддх первого раздела Дигха Никаи, - близки по смыслу.
Как мы помним, эта способность описывается после видения прихода и ухода существ в соответствии с их качествами как распознавание греховных свойств, страдания, их возникновения, уничтожения и пути, ведущего к их уничтожению. После этого в освобожденном возникает знание, что он освобожден, уничтожено вторичное рождение, что выражается формулой: "Уничтожено вторичное рождение, исполнен обет целомудрия, сделано то, что надлежит сделать, нет ничего вслед за этим состоянием".