Сергей, спасибо за полезную ссылку.
Прочитанное вызвало желание задать следующие вопросы.
Какая точка зрения на предмет наличия пространства в измерении Париниббаны?
В отличии от Абхидхармы Сарвастивады, где утверждается, что пространство является необусловленной дхармой("In view of these characteristics, in the Sarvastivada Abhidharma, space is elevated to the level of an unconditioned dharma and in this sense it is on a par with pratisamkhya and apratisamkhya-nirodha."[Все цитирования по ссылке выше.]), в Тхераваде дело обстоит несколько сложнее -- в Milindapanha не используют термин "необусловленная". ("However, what is important to remember here is that although the Milindapanha describes space in such a way as to fall in line with its counterpart in the Sarvastivada Abhidharma, it carefully avoids the use of the term "unconditioned" (asankhata) in describing it: This is a very sign)ficant departure from its Sarvastivada version. What could have prompted the Milindapanha to take this stance is that such a description would elevate space to a level on par with Nibbana.") Однако согласно лекции, оказывается, что пространство ( наряду с Ниббаной) не рождается ни каммой , ни причинами, ни промежутком времени.(" Elsewhere in the same work we are told that two things in this world are not born of karma (akammaja), or of causes (ahetuja), or of season (anutuja), namely Nibbana and space.") Если я правильно понимаю эти строки, то проанализировав (например) SN 12.2, можно условно говорить о наличии пространства в измерении Париниббаны.
"What can be considered as a parallel to the Milindapanha space is found in the Kathavatthu of the Abhidhamma Pitaka. For here too space is described more in terms of that which provides room for the existence and movement of material phenomena. However, unlike in the Milindapanha it is not described as infinite and eternal, but as something neither conditioned nor unconditioned. 58 The commentary observes that if space is so described, this means that it is a pannatti, i.e., a nominal dhamma or a conceptual construct with no objective counterpart."
Интересно, а есть ли какие-то другие мнения насчёт того чем может являться "ни обусловленное ни необусловленное"?
"For we find an item called akasa-dhatu (space-element) listed in the Dhammasnngani of the Abhidhamma Pitaka as an upada- rupa, i.e. a material dhamma dependent on the four primary elements of matter."
Насчёт akasa-dhatu вроде бы понятно.
Мои знания и понимание оставляют желать лучшего, а вот рассмотреть вопрос хотелось бы.
Поэтому буду рассчитывать на помощь форумчан
