Третья основа Сатипаттханы - созерцание ума (читтанупассана)

Автор Ассаджи, 18:40 15 декабря 2006

« назад - далее »

Ассаджи

Доброго времени суток!

В третьей основе, в пятом пункте Сатипаттхана сутты в качестве позитивного критерия предлагается распознавать, является ли ум расширенным, просторным (махаггата).

В комментариях это объясняется как рупа- и арупа- джханы.

             6. Mahaggata citta: The loftiness of mind experienced in rupa-jhana and arupa-jhana. (The Commentary)

             7. Amahaggata citta: (kamavacara citta): The mind as generally found in the sensuous realms, (The Commentary)

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.22.0.bpit.html#fn-55

Mahaggatam cittam = "The state of consciousness become great." The conscious state of the sensuous-ethereal [rupavacara] plane of existence and of the purely ethereal [arupavacara] plane of existence.

Amahaggatam cittam = "The state of consciousness not become great." The conscious state of the plane of existence of sense-experience.

http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/soma/wayof.html#consciousness

* mahaggata

lit., 'grown great', i.e. 'developed', exalted, supernormal. As mahaggata-citta, it is the state of 'developed consciousness', attained in the fine-material and immaterial absorptions (s. jhāna); it is mentioned in the mind-contemplation of the Satipatthāna Sutta (M. 10). -

As mahaggatārammana, it is the 'developed mental object' of those absorptions and is mentioned in the 'object triad' of the Abhidhamma schedule and Dhs. (s. Guide, p. 6).

http://www.palikanon.com/english/wtb/g_m/mahaggata.htm

Но в Ануруддха сутте объясняется на практике буквальное значение этого термина:

Householder, what is the release of mind grown great? The bhikkhu indulges pervading the extent of the root of one tree and abides. This is the release of mind grown great. The bhikkhu indulges pervading the extent of the roots of two or three trees and abides. This is the release of mind grown great The bhikkhu indulges pervading the extent of one village and its fields and abides. This too is the release of mind grown great The bhikkhu indulges pervading the extent of one large kingdom and abides. This too is the release of mind grown great. The bhikkhu indulges pervading the extent of two or three large kingdoms and abides. This too is the release of mind grown great. The bhikkhu indulges pervading the earth limited by the great ocean and abides. This too is the release of mind grown great. Householder, in this method, you should know how these things are different in meaning and different in words.

http://awake.kiev.ua/dhamma/tipitaka/2Sutta-Pitaka/2Majjhima-Nikaya/Majjhima3/127-anuruddha-e.html

Таким образом, можно сказать, что при практике третьей основы отслеживается в буквальном смысле "объем" ума.

Термин "махаггата" часто упоминается в суттах в связи с "брахма вихарами":

Contemplation made on metta-Jhanic-mind by a person who has achieved jhana, is nothing but contemplating on mahaggata-kusala mind, i.e., the state of mind that is highly meritorious, etc. The only difference is between the nature of kamavacara and that of mahaggata-jhana, i.e., lofty or extensive jhana.

http://www.buddhanet.net/brahmaviharas/bvd063.htm
http://www.buddhanet.net/brahmaviharas/bvd012.htm
http://www.buddhanet.net/brahmaviharas/bvd054.htm

Досточтимый Тханиссаро неоднократно упоминает термин "махаггата" в связи с практикой третьей основы памятования с дыханием (анапанасати), и в связи с джханами:

http://www.google.com.ua/search?q=+site:www.accesstoinsight.org+mahaggatam
http://www.google.com.ua/search?q=+site:www.accesstoinsight.org+mahaggata

Ассаджи

Интересно раскрывает эту практику Ачаан Сумедхо:

The jhanas are often spoken of in terms of 'attainment', but it's no attainment at all, it's more like abandoning, or relinquishing. Because jhana is a state when the five hindrances are suppressed or abandoned. By cultivating this spacious, expansive mind, you do actually develop the jhana factors -- like rapture, gladness, etc. -- but they arise naturally, without you trying to attain them.
I see samma-samadhi as wholeness, as a state of balance, or collectedness. Concentration which is dependent on special conditions is not sustainable, because those conditions are not always going to be there.

http://www.forum.websangha.org/viewtopic.php?p=2246
http://www.lioncity.net/buddhism/index.php?act=ST&f=5&t=29695

Spacious Mind



Noticing the space around people and things provides a different way of looking at them, and developing this spacious view is a way of opening oneself. When one has a spacious mind, there is room for everything. When one has a narrow mind, there is room for only a few things. Everything ahs to be manipulated and controlled, so that you have only what you think is right – what you want there – and everything else has to be pushed out.



Life with a narrow view is suppressed and constricted; it is always struggle. There is always tension involved in it, because it takes an enormous amount of energy to keep everything in order all the time. If you have a narrow view of life, the disorder of life has to be ordered for you; so you are always busy, manipulating the mind and rejecting things or holding on to them. This is the dukkha of ignorance, which comes from not understanding the way it is.



The spacious mind has room for everything. It is like the space in a room , which is never harmed by what goes in and out of it. In fact, we say "the space is in this room," but actually the room is in the space – the whole building is in the space. Looking at it one way, the wall limit the space in the room. But looking at it another way, we see that space is limitless.



Space is something that you tend not to notice, because it doesn't grasp your attention. It is not like a beautiful flower or a terrible disaster; it is something really beautiful or something really horrible that pulls your attention right to it. You can be mesmerized in an instant by something exciting, fascinating, horrible, or terrible; but you can't do that with space, can you? To notice space you have to calm down; you have to contemplate it. This is because spaciousness has no extreme qualities; it is just spacious.



Flowers can be extremely beautiful, with bright reds and oranges and purples, with beautiful shapes that are dazzling to our minds. Something else, like garbage, can be ugly  and disgusting. It's not very noticeable and yet, without space, there would be nothing else. We wouldn't be able to see anything else.



If you filled a room with things so that it became solid, or filled it up with cement, there would be no space left in the room. Then, of course, you couldn't have beautiful flowers or anything else; it would just be a big block. It would be useless, wouldn't  it?  So we need both; we need to appreciate form and space. They are the perfect couple, the true marriage, the perfect harmony – space and form. We can contemplate space and form and, from the broad perspective that develops, comes wisdom.

http://www.vimokkha.com/noticingsumedho.htm

Константин

Цитата: Ассаджи от 18:40 15 декабря 2006
Термин "махаггата" часто упоминается в суттах в связи с "брахма вихарами"

Очень интересно.

Цитата: Махаси Саядо
The derivation of advantages from kamavacara-metta kusala by virtue of which, one can sleep well, wake up from sleep happily and with joy, will have no bad or horrible dreams, gain respect and love from both Devas and Humans, and be free from dangers that might otherwise befall him in connection with all Ten regions. Then also, if he is a Bhikkhu, he will prove himself to be a noble and worthy recipient of dana (charity), and thereby' causing the donor to achieve greater advantages. In making use of the four requisites or properties concerning the Bhikkhus, he is released from debt which he would otherwise be under obligation to repay. If death occurs while developing metta with mindfulness, he will be liberated from the Four Nether Worlds, and be reborn in the Abode of Sugati - celestial or human worlds. I have therefore been repeatedly giving you instructions to develop metta in order to enable you to reap the fruits or advantages as already stated.

Вдохновляет!

Ассаджи

Superior human states. The Vibhanga lists a large number of superior human states that the Commentary classifies into two broad categories: mahaggata dhamma, those related to the practice of meditative absorption; and lokuttara dhamma, those related to the absolute eradication of the mental fetters that bind the mind to the cycle of rebirth.

http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/bmc1/ch04.html

Ассаджи

#4
Лекция Ачана Сумедхо о пространстве и просторности с русским переводом:

http://sangha.org.ua/sumedho/2007-06-12-Space.mp3
http://sangha.org.ua/sumedho/2007-06-12-Morning-Meditation.mp3

Ассаджи

Досточтимый Тханиссаро Бхиккху постепенно подводит к просторности:

...Вы можете повторить этот обзор тела столько раз, сколько хотите, пока ум не окажется готовым успокоиться.

Затем позвольте своему вниманию вернуться в любое место в теле, где оно оказывается наиболее естественно успокоенным и собранным. Просто позвольте своему вниманию оставаться там, слившись с дыханием. Одновременно позвольте диапазону своего внимания расшириться, так чтобы оно наполняло все тело, как свет свечи в центре комнаты: пламя свечи находится в одном месте, но оно наполняет всю комнату. Или как паук на паутине: паук находится в одном месте, но он знает всю паутину. Постарайтесь сохранять такой широкий диапазон сознания. Вы обнаружите, что он склонен сужаться, как надувной шарик с дырочкой, поэтому все время расширяйте его диапазон, думая: "Все тело, все тело, дыхание во всем теле, от темени до кончиков пальцев".

http://dhamma.ru/lib/guided.htm

Константин

Интересно заниматься со своим "эмоциональным умом".
Мне помогает памятование о своем эмоциональном состоянии. Причем здесь присутствует как фактор объединенности ума, так и фактор распознавания. Точнее, они развиваются в такой практики.
Объединенность заключается в целостном ощущении настроения (точнее умственного состояния). Также важно, что это не воспоминание (пускай и очень быстрое) о своем состоянии, а знание его в момент пребывания в нем.
Но мне трудно сформулировать характеристику эмоциональной цельности. Здесь "эмоция" что-то очень простое. Возможно это и есть "состояние ума" из третьей основы осознанности (Ачаан Дхаммадхаро интересно выделяет канал ума-сердца и "сердечную основу"). Также важно, что присутствует как бы поглащенность и в тоже время отсраненное и непосредственное "знание".

Как я ощущаю, дальше это ведет к беспристрастности, осознанности и мудрости.

Так еще можно сказать: происходит очень чуткое (поглащенное!) слушанье и слышанье себя от момента к моменту, при этом каждый момент отпускается, т.к. нет привязанности к своим эмоциональным реакциям, поскольку есть не мысль о себе как обычно, а "присутствие" в каждый момент. И вдруг оказывается, что нет "себя" - а только знание.

Как-то так. Своими словами и расплывчато.

Константин

Одним из ключевых моментов является понимание и применение принципа необходимой предпосылки. Когда после самостоятельного исследования (т.е. применения мудрости-анализа и джханы), приходит непосредственное понимание того "знания", которое, например, является необходимым для чувственной реакции ума. А далее в практики внимание перенаправляется на это "знание" и чувственные реакции ума прекращаются.
Кажется, на этом этапе начинается прекрасное отслеживание возникновение и прекращения (а затем и неудовлетворительности, а далее - безличности), а также отбрасывание неумелых умственных качеств и следование умелым.
Таким образом, обладая правильными взглядами, я просто мудрого использую инструмент перенаправления внимания.


// Досточтимый Тханиссаро Бхиккху постепенно подводит к просторности:

Любопытно сравнить большое сходство, но также и различие с практикой в Дзогчене.
Возможно здесь дело в другом языке описания, в другой модели, не столь чисто инструментальной. Хотя тема практики "просторности" раскрывается очень хорошо.
Это так, к слову. "Сатипаттхана" в широком :) контексте :)

Ассаджи

Здесь можно провести параллель с известной фразой

"йога читта-вритти ниродха"
Цитировать
Психика как проявление пракрити находится в постоянном волнении; непрерывная деятельность - ее имманентное свойство. Это поток с глубинными завихрениями и волнами на поверхности. Волны - это вритти. Их успокоение - ниродха. Когда волны исчезают, водная поверхность отражает небо. Подобно этому, когда исчезают "завихрения" и "волны" психики, она отражает реальность, или, точнее, реальность беспрепятственно проявляет себя. Но в отличие от природных явлений психика не может успокоиться сама по себе, без сознательной установки на успокоение, без определенной деятельности, которая является в этом случае духовной практикой (садхана), т.е. движением по пути духовного совершенствования.

http://zagumyonnov.nm.ru/yoga/001.html#2

Просторный ум развернут, как огромный белоснежный лист, а суженный ум скомкан, весь в складках и пятнах.

Ассаджи

Как именно определять, просторен ум или нет?

Простой вариант - по объему восприятия.

В суженном состоянии ум узконаправлен, и это заметно по сужению поля зрения, слуха, и области ощущения тела. Например, человек, загипнотизированный телевизором, может абсолютно не замечать происходящее в остальном поле зрения, другие звуки, и свои телесные ощущения.

В расширенном, просторном состоянии поле зрения широкое, и ощущается всё тело.

Ассаджи

#10
Тут просторность (mahaggata) перекликается с безграничностью в смысле не-накладывания критериев (appamāṇa).

(см. http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=992.0 )

Ассаджи

Памяти Рона Курца - его краткая статья о просторном уме:

Spacious Mind

"Surely we ought to be a little more upset than we are over this great universe that has
just died so suddenly."
"What universe?"
"Why, yesterday's universe, Newton's universe. Hitherto, the various cosmic systems
have fitted inside our skulls. This new one refuses to do so. From the point of view of
the man in the street, it is absurd. That is what is really great about it."
—Anatole France to Nicholas Ségure (c. 1920)1

A spacious mind relaxes boundaries and certainties. A quiet mind is not buzzing endlessly with concerns. The inner voices are mostly still. The body, too, is relaxed. This constitutes a lowering of the noise when the signal is the subtleties of the present time and place.

Spaciousness is availability, being here and nowhere else, right now. It's also a freshness, a clean slate without mental short cuts or parallel processing. It has the full concentration of an artist looking at a scene he's painting, a cat listening to the sounds of the night. Not searching for one thing or another, but waiting to be surprised. It's a matter of being there with you whole mind, not just the narrow searchlight of linear, thinking consciousness.

It's different from most people's ordinary states of mind. It's not task oriented. It's not
selectively filling in the details on a situation whose nature is already determined. It's not
theorizing or justifying or explaining. (As I am now.) It's not motivated by issues like survival, reproduction or status. It's about high resolution and fine distinctions. But mostly it's about just being, staying open, present and relaxed.

With any new sound or sight we suddenly become aware of, there's an orientation period, a small amount of time where we stop whatever we're doing and judge the new situation. If we can identify the change and it's not dangerous or important in some other way, we go back to what we were doing before the interruption. Prey animals in the wild do kind of orienting constantly. Just watch a bird on the ground for a few moments. This orientation phase is about identifying. Once identification is over, the quality of attention changes, listening and looking change (smelling, too). The freshness of spaciousness is the freshness of the orientation phase, of remaining undecided, the "still-looking, not-sure-yet" phase. It's the openness to more information.

If you want more details, take more time and up the resolution. Stay awhile. Listen with an open mind. Feel the situation. In therapy, keep looking at the person, keep listening ... not just to what they're saying ... but the sound itself, the pace, the music of it. There's all kinds of information there. Subtle information, full of implications about who this person is and what they're really about. Information that goes way beyond what they're saying or even could say.

Practicing spaciousness and a whole new state of consciousness might suddenly surface. A sudden breakaway occurs, a letting loose of the ties that bind us to the ordinary and familiar. We're not bound up in worried minds or troubled flesh. Spaciousness becomes continuous and we break away from all that is stale, like stepping from a crowded, noisy, busy room into a quiet garden, filled with surprises that delight the senses and the soul.
This practice alone, some say, leads to a kind of enlightenment. Not the mystical one, with sidi powers. The other one, the one that brings simple joys and peace of mind. That one.

1 Quoted in from Dawn to Decadence by Jacques Barzun (pg. 750)

Хельга

Спасибо за статью, Ассаджи! Светлая память Рону Курцу.

Хельга

Цитата: Ассаджи от 14:55 24 апреля 2010
Как именно определять, просторен ум или нет?

Простой вариант - по объему восприятия.

В суженном состоянии ум узконаправлен, и это заметно по сужению поля зрения, слуха, и области ощущения тела. Например, человек, загипнотизированный телевизором, может абсолютно не замечать происходящее в остальном поле зрения, другие звуки, и свои телесные ощущения.

В расширенном, просторном состоянии поле зрения широкое, и ощущается всё тело.

Уважаемый Ассаджи! Скажите, в чем польза просторного ума?

Я когда-то так практиковала, но так и не поняла, зачем это нужно. Собственно, поэтому и бросила. А может, надо просто развить просторность и тогда можно не практиковать?

Ассаджи

Уважаемая Хельга!

Цитата: Хельга от 17:02 27 июня 2011Скажите, в чем польза просторного ума?

Просторность - один из немногих признаков здорового, свободного ума. Чаще освобожденный, очищенный ум описывают через то, чего в нем нет - нет страсти, ненависти и заблуждения. Но очень трудно развивать что-то, только отталкиваясь от противоположностей.

Просторность дает возможность понять, к чему стоит стремиться. Это один из ключевых ориентиров на пути к Свободе. В просторности можно найти альтернативу сужению ума при страсти, злобе или невежестве.

ЦитироватьЯ когда-то так практиковала, но так и не поняла, зачем это нужно. Собственно, поэтому и бросила. А может, надо просто развить просторность и тогда можно не практиковать?

Если ориентироваться только на просторность, то можно невзначай перепутать её с чем-то другим. Для надежности лучше практиковать многогранно. Хотя, наверное, некоторым может удаться пройти путь практики с просторностью как ключевым ориентиром.

Пара сутт на эту тему:
http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=992.msg7887#msg7887

http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=995.0

Хельга

Уважаемый Ассаджи!

Цитата: Ассаджи от 21:39 27 июня 2011
Просторность - один из немногих признаков здорового, свободного ума. Чаще освобожденный, очищенный ум описывают через то, чего в нем нет - нет страсти, ненависти и заблуждения. Но очень трудно развивать что-то, только отталкиваясь от противоположностей.

Просторность дает возможность понять, к чему стоит стремиться. Это один из ключевых ориентиров на пути к Свободе. В просторности можно найти альтернативу сужению ума при страсти, злобе или невежестве.

Так намного понятнее! Надеюсь, возьмусь и буду совмещать практику просторности с другими практиками...

Цитировать
Пара сутт на эту тему:
http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=992.msg7887#msg7887

http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=995.0

Цитировать
"Not directing his mind outwardly, a bhikkhu understands:
'My mind is not directed outwardly.' Then he understands:
'It is unconstricted after and before, liberated, undirected.' Then he further understands:
'I dwell contemplating phenomena in phenomena, ardent, clearly comprehending, mindful; I am happy.'

Скажите, в каком смысле он счастлив? Я сомневаюсь, что бхиккху с освобожденным умом будет счастлив, если ему наступят на ногу, или если он голоден. То есть я предполагаю, что это - счастье в другом смысле. Не такое, как от приобретения материальных ценностей или иных благ нашего мира. Но какое оно, я не знаю. А очень хочется иметь представление. Для мотивации к практике.

Когда-то я испытывала приятные ощущения в медитации. Но это были только приятные ощущения. Что же может быть счастьем?..

Понимаете, грустно практиковать, когда просторный ум описывается как счастье, а я не чувствую и намека на это. Разве что спокойствие растет.

Ассаджи

Уважаемая Хельга!

Цитата: Хельга от 21:28 28 июня 2011
Цитировать
"Not directing his mind outwardly, a bhikkhu understands:
'My mind is not directed outwardly.' Then he understands:
'It is unconstricted after and before, liberated, undirected.' Then he further understands:
'I dwell contemplating phenomena in phenomena, ardent, clearly comprehending, mindful; I am happy.'

Скажите, в каком смысле он счастлив? Я сомневаюсь, что бхиккху с освобожденным умом будет счастлив, если ему наступят на ногу, или если он голоден. То есть я предполагаю, что это - счастье в другом смысле. Не такое, как от приобретения материальных ценностей или иных благ нашего мира. Но какое оно, я не знаю. А очень хочется иметь представление. Для мотивации к практике.

Когда-то я испытывала приятные ощущения в медитации. Но это были только приятные ощущения. Что же может быть счастьем?..

Понимаете, грустно практиковать, когда просторный ум описывается как счастье, а я не чувствую и намека на это. Разве что спокойствие растет.

Счастье от приобретения благ нашего мира называется "плотским", а здесь идет речь о другом виде счастья - не плотском. Оно глубже, тоньше, и приносит гораздо больше удовлетворения и покоя.

По поводу различия между плотскими и не плотскими чувствами есть сутты:
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn36/sn36.031.nypo.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.137.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an05/an05.176.than.html
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn36/sn36.022.nypo.html
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nyanaponika/wheel303.html

Хельга

Цитата: Ассаджи от 15:12 29 июня 2011
Счастье от приобретения благ нашего мира называется "плотским", а здесь идет речь о другом виде счастья - не плотском. Оно глубже, тоньше, и приносит гораздо больше удовлетворения и покоя.

Да, Ассаджи, удовлетворение и покой - это те вещи, к которым я впервые прикоснулась именно на медитации... Так непривычно! Даже ум отказывается рефлексировать на тему пользы от этих состояний. Я еще не отрефлексировала те опыты, которые надо было уже давно проработать... Вообще-то, это моя проблема - не могу оценить действительную пользу медитации.

Ассаджи

Aneñja-sappaya Sutta:

"In that case, the disciple of the noble ones considers this: 'Sensuality here & now; sensuality in lives to come; sensual perceptions here & now; sensual perceptions in lives to come: both are Mara's realm, Mara's domain, Mara's bait, Mara's range. They lead to these evil, unskillful mental states: greed, ill will, & contentiousness. They arise for the obstruction of a disciple of the noble ones here in training. What if I — overpowering the world [of the five senses] and having determined my mind — were to dwell with an awareness that was abundant & enlarged? Having done so, these evil, unskillful mental states — greed, ill will, & contentiousness — would not come into being. With their abandoning, my mind would become unlimited, immeasurable, & well developed.' Practicing & frequently abiding in this way, his mind acquires confidence in that dimension. There being full confidence, he either attains the imperturbable[1] now or else is committed to discernment. With the break-up of the body, after death, it's possible that this leading-on consciousness of his will go to the imperturbable. This is declared to be the first practice conducive to the imperturbable.

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.106.than.html

Ассаджи

Гай Хендрикс о пространстве, и не только (на английском)